logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Tramwajowa pętla w Fordonie pełna drzew




6 lat temu zakończyła się budowa linii tramwajowej do Fordonu. Po zrealizowaniu tej inwestycji wokół trasy dosadzamy kolejne drzewa. Jesienią ubiegłego roku blisko 400 drzew pojawiło się przy ul. gen. Władysława Andersa oraz przy pętli Niepodległości.


Tramwaj do Fordonu był największą inwestycją związaną z transportem publicznym w historii Bydgoszczy. Dzięki niej znacznie poprawiła się komunikacja pomiędzy Fordonem i innymi dzielnicami. Inwestycja bardzo pozytywnie wpłynęła też na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Budowa torowiska i zakup 12 nowych tramwajów kosztowały 437 mln zł. Po oddaniu linii do użytku zleciliśmy szereg prac przy remontach fordońskich ulic. Po przebudowie drogowej infrastruktury możemy sadzić kolejne drzewa i krzewy.

Najwięcej drzew oprócz nasadzeń powiązanych z budową torowiska  pojawiło się z końcem ubiegłego roku. Wzdłuż ul. Andersa i na pętli tramwajowej Niepodległości dosadziliśmy ponad 400 szt. drzew takich jak: dęby bezszypułkowe, brzozy pożyteczne, klony czerwone, glediczje trójcierniowe i sosny czarne. Dzięki nim tereny wokół pętli, na której zawracają linie nr 7 i 10  mają z czasem przypominać leśny park. W ubiegłym roku dodatkowe nasadzenia realizowane były też na pętli Glinki. Więcej informacji o tym zadaniu znajduje się TUTAJ.

Wcześniej przy fordońskiej linii nasadzenia realizowane były między innymi pomiędzy estakadą tramwajową i ulicą Fordońską. Przy pętli Wyścigowa powstały kwietne łąki z miejscami do odpoczynku, a także domkami dla jeży, budkami dla ptaków i tzw. hotelami dla dzikich pszczół.  

Historia tramwajowej linii w pigułce

Umowa na budowę linii do Fordonu została podpisana 22 października 2013 roku. Dla wielu bydgoszczan była to „prawdopodobnie najbardziej oczekiwana linia tramwajowa na świecie”. To hasło znalazło się między innymi na pamiątkowych odcinkach szyn, które otrzymali uczestnicy uroczystego rozpoczęcia inwestycji.  Już w 1900 roku spółka tramwajowa „Allgemeine Lokal-und Strassenbahn-Gesellschaft” otrzymała koncesję i zezwolenie na budowę i eksploatację, trzeciej linii tramwajowej w Bydgoszczy. W założeniach miała ona połączyć Fordon z Wilczakiem. Do 1901 roku powstał odcinek do obecnego hotelu „Słoneczny Młyn”, a Fordon ze względu na duże koszty odłożono na kolejne lata. Okazało się, że tych lat musiało minąć 115.  Budowa współfinansowana ze środków unijnych, rozpoczęta w 2013 roku zakończyła się po dwóch latach. Po odbiorach i pozwoleniu na użytkowanie 16 stycznia 2016 roku na trasę wyjechały pierwsze składy.