logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Exploseum zyska kolejne atrakcje




Trwają przygotowania do wzbogacenia oferty Exploseum. Muzeum Okręgowe zleca wykonanie dokumentacji, która pozwoli w niezagospodarowanych jeszcze obiektach po fabryce materiałów wybuchowych urządzić m.in. Muzeum Techniki z bogatym zbiorem eksponatów, m.in. z zakresu militariów, komunikacji, motoryzacji.


Z myślą o rozwoju Exploseum opracowana został koncepcja zagospodarowania kolejnych budynków znajdujących przy ulicy Eugeniusza Smolińskiego i Alfreda Nobla. Muzeum Okręgowe planuje w tym miejscu zrealizować projekt o nazwie Fabryka kultury. Głównym jego celem jest przystosowanie na cele edukacyjno- wystawienniczo-muzealne obiektów niezagospodarowanej części NGL, stworzenie infrastruktury drogowej z parkingiem w centralnej części kompleksu, który wykorzystywany będzie również na działania eventowe.

Militaria, komunikacja i motoryzacja

Efektem tych działań będzie utworzenie Muzeum Techniki z bogatym zbiorem eksponatów, m.in. z zakresu militariów, komunikacji, motoryzacji. W istniejących budynkach zostaną urządzone między innymi sale ekspozycji, pomieszczenia na działania edukacyjne, magazyny, pracownie konserwacji zabytków. Część dawnych zabudowań pozostanie jako tak zwana trwała ruina.

Obecnie trwa przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej. Po podpisaniu umowy prace zajmą około 20 tygodni. Z myślą o realizacji zadania w oparciu o pozyskiwane fundusze możliwe ma być etapowanie zlecanych prac budowlanych.

Numer jeden na industrialnym szlaku

Exploseum to dawna, tajna pohitlerowska fabryka zbrojeniowa, która stała się najciekawszą industrialną atrakcją turystyczną w Bydgoszczy. Wkraczając do kompleksu, przenosimy się do zupełnie innego świata. Obiekt mimo tego, że w roku 1945 został "rozmontowany" przez Armię Czerwoną jest znakomicie zachowany. Grube żelbetonowe ściany sprawiają wrażenie świeżo postawionych, a liczne zakamarki i monumentalne hale produkcyjne wciąż zachęcają do poznawania historii.

Budowę kompleksu zapoczątkowano jesienią 1939 roku. Nad instalacją pracowało około 40000 przymusowych pracowników. Wśród nich możemy wymienić sowietów, jeńców wojennych. Przymusowo zatrudniano także Polaków. System podziemnych tuneli stanowiących trasę turystyczną  pod DAG Fabrik Bromberg łącznie ma długość około 2 km, na różnych głębokościach. Na terenie fabryki produkowano głównie materiały wybuchowe oraz amunicję.

Exploseum jest jednym z punktów kotwicznych Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego (ERIH), a także współtworzy bydgoski Szlak Wody, Przemysłu i Rzemiosła TeH2O. Więcej informacji znajduje się na stronie http://exploseum.pl/.